Recension av Carin Gerhardsens Det som göms i snö

Efter att ha skrivit åtta böcker i Hammarby-serien, en serie polisromaner i Stockholmsmiljö, överraskar Carin Gerhardsen i år med en helt annan typ av deckare, nämligen en psykologisk thriller som utspelar sig på Gotland. Det som göms i snö är en ovanlig historia, där en rattfylla och en bilolycka fyra år tidigare har lett till en oväntad och dödlig händelseutveckling – som succesivt avslöjas genom berättelsen.

20181102_121329

Gerhardsen låter oss växelvis följa de gestalter som påverkats av det hela och hur de, först på egen hand och så småningom alltmer tillsammans, steg för steg klurar ut vad som faktiskt orsakade det hela och hur efterspelet egentligen hänger ihop. Bland annat möter vi Kerstin och Jeanette, som numera båda sitter på A-lagsbänken tillsammans med Visbys andra alkoholister, och journalisten Sandra, som kämpar för att försörja sig och sin son. Alla tre är minnesvärda karaktärer som sticker ut i svenska deckarsammanhang.

Det som göms i snö har dessutom en av årets absolut mest välkonstruerade deckarintriger, den är fylld med överraskningar – som läsare blir man ständigt lurad – och här är det ingenting som är förutsägbart. Boken placerar sig genremässigt i den grupp av psykologiska thrillers med opålitliga berättare och/eller huvudpersoner som ibland också kallas domestic noir, och som blivit så populära på senaste åren. I Sverige har några av de starkaste företrädarna för denna typ av deckare varit författare som Caroline Eriksson (Hon som vakar), Elisabeth Nordbäck (Säg att du är min) och Camilla Grebe (Älskaren från huvudkontoret). I jämförelse med det mesta som skrivits inom genren tidigare är Gerhardsens bok dock ännu mer komplex, då den innehåller fler oväntade vändningar.

Gerhardsen skriver bra, och det är kul med nya vinklar på de i deckarsammanhang så välbekanta Gotlandsmiljöerna. Det enda man möjligen kunnat önska är en lite större språklig skillnad mellan bokens många olika röster, det hade kunnat lyfta det hela ytterligare ett snäpp. Det råder dock ingen tvekan om att Gerhardsen befäster sin ställning som ett av de stora namnen på den svenska deckarscenen, och Det som göms i snö är otvivelaktigt hennes allra bästa bok hittills.

Carin Gerhardsens De som göms i snö är en av de fem böcker som nominerats till Svenska deckarakademins pris för bästa svenska deckare 2018. Vem som får priset avslöjas när akademin gör ett offentligt framträdande på stadsbiblioteket i Eskilstuna söndagen den 25 november 14.00. Välkomna att vara med då!

KERSTIN BERGMAN, CrimeGarden

Annonser